Wednesday, August 08, 2007

Dia adalah guruku!

Guru MUSIK.

ENAi namanya.

Saya mengenalinya semenjak di bangku sekolah.

Alhamdulillah 'BOND' kami agak kuat.

Mungkin juga kerana minat yang sama,
- puisi,falsafah dan juga musisi.

Seawal waktu di zaman rock band dahulu, dia yang mempengaruhi kumpulan kami(Scarstique).
Kami sering memainkan musisi beliau yang mana liriknya oleh sahabatnya PREM.

"River of Alcaline"

Saya telah mendengar karya terbaru beliau-pada tahun lepas.

Wahai guruku, aku amat menggemarinya.

Katanya, sayalah yang mempengaruhi karja jihadnya-Alhamdulillah Allahu Akbar!

Saya berbagga dengan karya terbaru beliau yang 'dua' ini.
Ikhlas, saya tak mampu sepertimana beliau, namun saya turut berbangga kerana dia adalah sahabat saya.
Dan sejak sekian lamanya saya nantikan karya yang sebegini- yang mana tak ramai mahu membuatnya.

Sebab itulah di masa zaman ertikata ini, tak ramai yang membuat lagu jihad.
Adapun lagu berkasih sayang.
Ohh pilunya!

Saya sertakan lirik terbaru lagu beliau;

1)

Jihad
Lagu & Lirik : Jenal Zulia

Sampaikan salamku, para mujahideen
Janjikan mereka dengan kemenangan
Bertasbihlah gemakanlah di dadamu
Dengan Nama Tuhan

Sematkan di hati, Tuhankan bersama
Para hamba-Nya, yang ikhlas berjuang
Menegakkan mengibarkan syiar-Nya
Dengan Izin Tuhan

Bersabarlah, percayalah
Bahwa Dia bersama kita

Berjuanglah, Bersatulah
Bertakbirlah, Tuhan Maha Besar

Siapa yang tahu, mungkin esok hari
Terakhirnya kita, hidup di dunia
Mulakanlah Jihadmu saat ini
Syahid impianku

Ya Mujahiddeen, Gemakanlah di dadamu dengan kalimah ini

Illahi Ya Rabbi, Subhanallah
(Ya Allah Ya Tuhanku, Maha Suci Allah)


3)

Syahid
Lagu & Lirik : Jenal Zulia

Permaisuriku, dengarlah
Lagu ku tulis untukmu
Mungkin saat..

Kau mendengar lagu ini
Aku (telah) pulang ke sisi-Nya
Mungkin saat ini
Ku berada di syurga...

Usahlah kau menanti
Pergi ku tak kembali
Usahlah kau tangisi
Doamu di sisi

Oh..Tuhanku
Lindungilah
Kekasih ku yang satu
Sayangilah dia untukku

Maafkanlah diriku
Pergi tanpa relamu
Doakanlah untukku
Tempatku di sisi-Nya



Pada pertemuan kami, banyak dibincangkan mengenai musik, halatuju musik.
Beliau banyak menekankan SOUL,PRESENCE dan SUBTANCE musik.

Pokoknya semua bersumber dari hati yang jernih.


ALLAH .. jernihkan hati-hati kami,
Jauhkan kami daripada menjadi 'makhluk kurang ajar'
Sungguh... Jauhkan jauhkan...

Redhai kami Ya ALLAH
Dunia akhirat
dunia akhirat

Amin.



Di bawah, saya sisipkan lagu klasik enai, moga menjadi pengiktibaran kepada rockers/munsyid-munsyid di luar sana
agar MENGALUNKAN MELODI yang pada HAKNYA.



DARAH!


powered by ODEO

Jauhnya perjalanan
Umpama satu mimpi
Mimpi yang panjang bagai satu
Realiti kehidupan
Kejutkan ku dari tidurku
Kejutkanlah aku kawan

Bangunlah
Bangkitlah dari mimpi
Yang tidak pasti
Buangkan ia

Pandanglah
Lihatlah ke hadapan
Masa depanmu
Anugerah-Nya

Selagi ada darah
Mengalir di dadaku
Selagi adanya sinaran
Matahari di hari-Nya
Takkan kulena disiang hari
Aku ingin hidup sebelum ku mati

Segala persoalan
Tersiratnya jawapan
Ku pasti kita akan temuinya
Ku pasti kita akan temui segala jawapannya
Percayalah...

No comments: