Tuesday, October 18, 2005

Aku cilok artikel dari email...
sapa original writer pun aku tak tau..

moga tulisannya mendapat manfaat...


Kisah Mak Chik (Adaptasi dari sebuah pengalaman)
(buat pengajaran puteri2ku Safiyyah & Husna)

Last weekend aku balik kg macam biasa. Not expecting anything spectacular,
maklumlah kita dah tua, kalau budak2 ye la seronok gile nak bermain. Bagi
aku yg penting sekali is ziarah ibu bapa. Bila lagi nak berbakti pada
diorang, masa hidup ni la kita nak berkawan, mendengar cerita diorang dan
perbetulkan sebarang silap diorang dengan cara yang paling baik. Jgn pula
kerana nak jaga hati kita biarkan orang tua kita melakukan perkara2 yang
berdosa atau amalan yang tidak sah.

Nak jadi cerita, kebetulan dirumah nenek ada Mak Chik ku sekeluarga. Tiga
bulan lepas dia kemalangan sikit. Terjatuh dan patah kakinya. Jadi teruslah
duduk di rumah nenek bersama anak2 nya. Elok lah ada orang yg menjaganya.
Aku ada la jugak ziarah dia, tengokkan keadaan dia. Recovering...which is
good.

Petang Sabtu lepas tiba-tiba mak aku bertanya. Aku bukanlah ustaz tapi
setakat asas fardhu ain tau la.

"Bu, mak nak tanya pasal Mak Chik kau tuh..."

" Tanya la mak, ape dia?"

" Masa dia jatuh dulu dia tengah 'period'. Bawak gi spital, kena la simen
kaki dia tu. Kira sekarang dah 3 bulan la bersimen."
....aku mendengar sepenuh hati ..

mak menyambung, "... masalahnya sampai hari ni dia tak semayang dan tak
pose"

".... ha?? takkan seteruk tuh, tengok nampak ok je??" pintasku

" dia kata dia tak dapat nak mandi wajib sebab kaki dia bersimen, sebab tu
sampai sekarang tak semayang. Lepas tu dia kata dia tak boleh pose sebab
dia belum mandi wajib..."

.................................... aku terkedu, nak nangis pun ade, nak
marah pun ade.........................

" Mak, itu tak betul. Sakit macamana pun sembahyang tu wajib. Kalau tak
dapat mandi wajib "full", mandi takat yang boleh. Kalau tidak pun
dibenarkan bertayammum utk membolehkan sembahyang. Sembahyang tetap kena
buat. Tak boleh la sebab tak boleh nak sampai air terus decide takleh
sembahyang. Puasa pulak tetap sah walaupun dia dalam hadas. Dia bukannya
period dah cuma tak mandi je lagi. Berpuasa dalam keadaan belum mandi tetap
sah. Jadi dia tetap wajib berpuasa."

Aku sebak bila mengenangkan keadaan Mak Chik. Kuingatkan bila berpakaian
menutup aurat patutnya asas agama tentulah dah kuat tapi sangkaanku
meleset. Aku sedikitpun tidak menyalahkan Ma Chik...selain daripada fact yg
dia tak bertanya orang yg tahu sebelum dia decide tak nak semayang or pose.

Terlalu byk faktor yg menjadikan keadaan begitu. Tapi yang terbesarnya
adalah:
Dia anak bongsu yang dimanjakan. Orang lain dok ikut je cakap dia. Semua
takut dia merajuk...
Suaminya bukan la orang yg faham agama. Memang suami yg sangat baik dan
rajin, cuma tidak faham. Jadi suaminya buat tak kisah je bila isterinya
tidak semayang atau pose. Yang ni aku sedih giler.

...selepas lama diam mak bersuara.."Awak tegur lah dia.!"

...aduhhhh, bukan kerja enteng tu buk...masakan aku yg muda remaja ni nak
menegur ibu saudara yang begitu. Agak sukar aku nak buat. Patutnya orang
yang dia respect la buat teguran. Aku sayang kan Mak Chik dan aku nak
menolong, cuma aku ni bukannya pandai nak menegur, biasanya berjam2 aku
mencari perkataan yg sesuai. Kalau sebaya ok lagi, ni dah berumur.

Lama aku termonong eh jang, betapa beratnya tanggungjawab ni, kalau aku tak
buat aku yg dipersoalkan ALlah nanti. "Kenapa ko tak tegur sedangkan ko
tahu ia salah???!!!" Kot mana aku nak jawab nanti. Tak pasal2 aku pulak
kena humban sekali dalam neraka.

Aku memang jenis tak suka sangat menyakitkan/mengecikkan hati orang. Aku
tau perasaan kena tegur. Self esteem time tu drop gile. Kalau kena orang
ego, memang takkan terima teguran. Silap gaya ada yang cakap "mind your own
business". Aku cuma akan tegur orang yang betul2 aku sayang dan aku yakin
dia akan terima teguran aku dengan baik. Not in this case certainly. Aku
tak rasa Mak Chik boleh terima dengan hati terbuka. Pak Chik pula mesti
tercabar sebab macam selama ni dia tak didik isteri dengan baik. Aduh
pusing pusingan kepalaku.

Sampai la hari ni aku termonong ajo... aku kena draft something so that
weekend ni aku boleh tegur dia. I must do something FAST.

Pengajaran yg aku dapat over the weekend:
Tanggungjawab suami besau, kena pastikan isteri taat pada Allah dan
hukum2 Islam. Sebab tu suami kena belajar ataupun izinkan isteri
belajar.
Anak2 kena dididik dengan kefahaman Islam sebenar. Once dia dah kawin,
sgt susah nak diperbetulkan. Bab ni Allah akan tanya ayah bukan anak.
Terlalu byk perkara yg masyarakat kita masih jahil termasuklah perkara2
asas.

No comments: