Thursday, January 25, 2007

Cerita1:Sang Ketua

Dhuat: Ketua, saya ada cadangan, supaya kita menayangkan video isu hangat ini pada hari kebesaran kita.

Ketua: No, no itu tak relevan tambahan pula saya yang membuat keputusan.Anda harus bergerak dalam ruanglingkup anda dan jangan nak memandai.Tahulah saya kendalikannya.Penat pening biarlah saya membuat keputusan.Anda hanya bertindak mengikut arahan.Jangan masuk campur urusan TINGGI ini.

Dhuat:(dalam hati, ok selamat tinggal sang ketua.Semoga berjaya)


Cerita 2:Blend Media

Sang Kapitan:Dhuat, bolehtak kamu bantu kami untuk membuat "blend media" untuk memasarkan program dakwah kami?

Dhuat:Boleh :)

Apabila Blend Media telah disiapkan

Sang Kapitan: Kenapa design bla bla bla.. kami nak begini...lagu ni tak bestlah, tukarkan gambar ni...nak sesegera mungkin.

Dhuat:Memberi hujah designer bla bla bla

Sang Kapitan: Hoooh tidak boleh begitu sang dhuat, kami mengenali produk kami lebih daripada kamu.

Dhuat:Tapi saya mengusulkan sesuatu yang mengikut citarasa seorang kreatif.Seharusnya begini.Ianya tak bisa ditukar.

Sang Kapitan:Kami mendapati ianya tidak sesuai.

Dhuat:Kalian tidak begitu pasti apa yang kalian mahukan, tiada definisi tetap.Saya telahpun membuat kajian.
dan pada hemat saya, hasil sebeginilah yang seharusnya.Saya juga telahpun memahami isikandungnya.

(Ini soal kreatif bukan soal perundangan, halatuju., wawasan dan saya tak sentuh pun bahagian 'rasmi'.)

Dhuat:Adakah kehadiran saya membantu kalian seolah-olah saya ni robot semata?Tiada vokal untuk menentukan citra kreatif?Saya kira saya berjaya transcent gagasan kalian melalui medium "Blend Media" ini.

Sang kapitan: Hoohh ini misi kami, perjuangan kami... kami lebih mengetahui...

Dhuat:(Sudahlah.... ok selamat tinggal sang kapitan.Semoga berjaya....)



Aku tidak dilahirkan di bumi ini untuk berkhidmat seraya mengikut kehendak sebilangan manusia yang mahukan kesempurnaan agar gagasan mereka berjaya tanpa mengambilkira nilai estatika seni yang ingin aku salurkan seikhlas hati.
(Mahukan kesempurnaan tanpa menghormati pendapat sang kreatif)

Ikhlas seni adalah penting untuk menterjemahkan serta memartabatkan media-media agar menusuk secara telus ke dalam hati.

Moral:Budak kreatif biasanya tak suka apabila cadangannya tidak dipertimbangkan, tambahpula disekat halatuju kreatifnya.


From now on, we did it "MY" way! And please do not TOUCH my creative parts. EVER!

No comments: