Thursday, July 05, 2007

Sekali lagi, persoalan itu datang daripada pihak yang menoleh ke arah ‘realiti’ hidup. Dan bualan kita buat selama-lamanya akan menoleh kepada sesuatu yang ‘ideal’. Jikalau kita selama-lamanya membuat perbandingan antara ‘ideal’ dan ‘realiti’, bualan kita kosong!

‘Ideal’ mesti didebatkan dengan ‘ideal’. ‘Realiti’ mesti didebatkan dengan ‘realiti’. Kuala Lumpur itu, kehadirannya harus menuju ke arah kebaikan umat, bukan bagi meruntuhkan akhlak dan ilmu penghuni negara ini. Sepatutnya, hal itu yang berlaku secara idealnya.

Kuala Lumpur sebagai kota ilmu, dengan kehadiran UM pun sudah porak peranda. Inikan pula jika UM dipindahkan dari tempat asalnya. Tapi ini bukan salah UM. Mungkin silap ‘wali kota’. Bayangkan KL tanpa UM? Bayangkan insan tanpa jantung – hati. Kota mati dengan sendirinya.

Bayangkan keadaan insan tanpa detak jantung serta degupan perasaan! Layakkah digelar manusia dan kemanusiaan? Oleh itu, sikap yang diambil oleh penghuni UM yang berkata TIDAK ke atas proses perpindahan (atau ‘pengusiran’?) ini sangatlah terpuji.





Untuk bacaan lanjut, silalah ke blog HFansuri.

http://karyafansuri.blogspot.com/

No comments: