Tuesday, January 13, 2009

HIZBI (2)

Prosa:Cpol
Ritma:Dhuat
Artist:Dhuat
Music Arrangement:Dhuat
Sound Engineer:Romeo
Producer:Dhuat
Studio:Hizbi Studio

HIZBI-Versi rock


HIZBI-(Versi Rock) - Dhuat


OH TERBANGLAH ENGKAU MERPATI
JELAJAH LANGIT TUJUH
KHABARKANLAH RAHSIA SUCI
JIWA KHAIBAR YANG UTUH

ADA PANJI DI PUNCAK TINGGI
ADA JANJI TERPATERI
AROMA SEHARUM KASTURI
BUKAN ENGKAU BERMIMPI

KALAU BUNYI GENDANG DIPALU
GEMURUH DI KAMARMU
SARUNG TUBUHMU DENGAN MISI
BEBASKAN TAMAN INI

c/o
LASKAR CINTA MELANGKAH MENCARI MIMPI
KETEMU BIDADARI DI BATAS LIKU
MERPATI PUN TERSENYUM MENYANYI-NYANYI
INGIN PULANG KEMBALI KE PANGKUAN-MU




Aku akan terus berkarya!


Berikut adalah ulasan Cpol mengenai lirik HIZBI

Alhamdulillah, dhuat telah kembali dengan lagu Hizbullah yang diberikan nafas baru. Lirik bagi lagu ini saya tulis sekitar tahun 2007, tidaklah saya ingat tarikh sebenar bilakah ianya disiapkan (untuk versi lama, anda boleh klik di sini).

Saudara Amad, selaku ‘perancang’ utama dhuat, telah meminta saya untuk membuat sedikit ulasan tentang lirik lagu ini. ‘Tiada masalah’ - itu jawapan pertama saya. Lagipun, mungkin disebabkan oleh liriknya yang agak abstrak dan tidak ’straight forward’ seperti lagu-lagu lain, maka ramai yang tertanya-tanya akan maksud sebenarnya.

Ceritanya begini (heheh…)

Hizbullah berkisarkan kepada tema pejuang agama Allah. Saya menggunakan perkataa merpati sebagai kiasan, merujuk kepadanya. Pada rangkap pertama, lirik tersebut menyeru agar para pejuang agama Allah ini agar terbang - yakni menjelajah ke seluruh pelusuk dunia - dan khabarkan kepada manusia tentang keindahan berjihad di jalan Allah (khabarkan rahsia suci, jiwa khaibar yang utuh).

Pada rangkap kedua, disebutkan antara janji-janji Allah yang pasti (ganjaran syuhada’) kepada para hamba-Nya yang berjuang pada jalanNya (aroma seharum kasturi, bukan engkau bermimpi).

(Laskar cinta, melangkah mencari mimpi) - para pejuang Allah yang mencari janji Allah (syahid) pasti akhirnya ketemu dengan janji-janji tersebut - (ketemu bidadari di batas liku) - syahid di jalan perjuangan yang penuh liku. (merpati pun tersenyum menyanyi-nyanyi, ingin pulang kembali ke pangkuanMu) - Baris ini saya ingin gambarkan betapa gembiranya jiwa-jiwa syuhada’ yang akan pulang menghadap Allah S.W.T. dalam keadaan penuh kemuliaan.

Rangkap (kalau bunyi gendang dipalu, gemuruh di kamarmu, sarung tubuhmu dengan misi, bebaskan taman ini) adalah satu seruan kepada seluruh umat Islam yang beriman dengan Allah dan hari akhirat, agar bangkit berjuang di jalan Allah apabila mendengar seruan jihad. Perkataan taman itu membawa erti dunia secara amnya dan kiblat pertama, Palestin, yang sehingga ke hari ini masih terjajah!

Saya kira, demikianlah sedikit sebanyak maksud yang tersurat mahupun tersirat bagi lagu ini. Mudah-mudahan Allah berikan kefahaman buat semua yang mendengarnya.

Saya yang dhaif ini amat bersyukur kepada Allah tatlaka Dia mengurniakan ilham buat saya bagi menghasilkan lirik ini.

Wallahu A’lam.



Untuk mendownloadnya, sila klik SINI dan save as...

No comments: