Sunday, March 08, 2009

Reporter JADIAN!

Aku-lah itu!

Kewartwanan, aku tak sangka bahawa aku akan mencintai prefession ini.
(Sambil menaip ini, mendengar CD terkini, rakaman balik lagu Nadamurni oleh Rabbani)

Dahaganya, ya amat!


Scoop Scoop Scoop
Perjuangkan bahasa ibunda Anda!


Dari segi work-flow, tiada banyak bezanya dengan Video, cumanya penerangan dari segi ayat dan bahasa harus diperkasa bagi mempertajamkan pemahaman para pendengar, iya-lah hanya audio yang dibekalkan. Beberapa kepilan-kepilan gambar jpg mungkin banyak membantu dalam penyampaian 'scoop' wanna be saya ini.Ditambah juga, audio ini bukanlah pencetus mahupun 'debut'. Saya kira pemahaman audience telah diperkasakan oleh berita yang terlebih dahulu yang disampaikan oleh sahabat bloggers saya yang lainnya :)

-Isi kandung-

Bak kata Ibu Arni, proses pemetaan amat penting bagi reporter naratif seperti saya ini.
Untuk tidak membosankan, mungkin dirangka 'flow of the messege' dengan cara yang lebih kreatif namun informatif!

-pre Off Line-
Membuat kerangka intipati-maklumat.
Audio diedit dan diambil poin yang benar-benar penting sahaja.

-Off Line-
Maklumat audio dirangka perjalanan mesejnya.Diedit secara kasar kronologinya, supaya berhasil penceritaan maklumat yang berkesan.

-On Line-
Dimasukkan suara reporter, cotohnya soalan yang diajukan, tajuk kupasan para responden, supaya ia dilihat lebih berstruktur dan bertenaga! Musik juga dimasukkan semasa proses ini.

-Production-
Suara dan musik diadun secukup rasa, level bunyian yang segar dan penjagaan bunyi lebih kemas, supaya ia lebih mesra telinga walaupun di'compress'kan dengan format mono 64kbps.

Voila!

Itu kalau men'jadi'lah hehe...

-aku wartawan jadian-

1 comment:

ariapertama said...

trima kasih kerana sudi promo parit api. Invite u as a 'geng memo'. Barangkali kerjasama kedua2 belah pihak bisa dibentuk. Utk itu serve di www.reverbnation.com/alimemo.