Monday, April 27, 2009

Aku tidak SUKA bahasa Melayu Indonesia Dijawakan.

Bahasa melayu tinggi seharusnya menjauhkan daripada penggunaan ataupun suntikan bahasa jawa.

Kangen, capek, dan pelbagai penggunaan istilah jawa lain yang disengajakan disuntik betul - betul oleh sebilangan pimpinan dari Melayu Jawa Indonesia yang agak mencemburui Bahasa Melayu Asli (Riau) berkumandang dengan jayanya di serata Nusantara termasuk Malaysia.

Bangun RIAU!

p/s:Ini bukan assobiah, aasobiah itu adalah menolong dalam kejahatan.Ini perjuangan 'survival'(agar bertahan) bahasa melayu asli di Nusantara. Amin

3 comments:

Iqwan Syndicate said...

SETUJU..cuma sebelum saya tambah lagi keyakinan setuju saya ini dan tidak di cap sebagai orang yang membuta tuli setuju, boleh kiranya abg romizi terbitkan rencana tentang 2 stuktur bahasa ini.

Nafastari said...

Setuju! Nampaknya sinetron2 Indonesia itu terlalu berpengaruh sekarang dan semakin banyak pula perkataan Indonesia cuba dimelayukan, seolah-olah bahasa Melayu itu sendiri sudah kehabisan istilah.

Abqori Bro said...

Salam mas dhuat79. Mentang-mentanglah baru balik dari Bali, ada pula entri yang berbaur keIndonesiaan. Haha!

Malas nak setuju sebab waktu-waktu sebegini saya lebih tak setuju dengan keselambabadakkan segolongan manusia yang menyuntik kalimah-kalimah bahasa Inggeris ke dalam Bahasa Melayu.

Kalau isu ini dapat ditangani mungkin saya agak setuju, kot!