Thursday, September 06, 2012

"Bak sungai yang mengalir" oleh Paulo Coelho


"Bak sungai yang mengalir" oleh Paulo Coelho

by Mr Dhuat on Friday, 13 April 2012 at 11:42 ·
Sumber: "Bak sungai yang mengalir" oleh Paulo Coelho

Seorang pelajar lelaki telah memerhatikan neneknya menulis surat. Pada satu ketika dia bertanya:

Adakah nenek menulis cerita tentang apa yang kami lakukan? Adakah cerita mengenai saya? 'Neneknya berhenti menulis surat itu dan berkata kepada cucunya:Saya menulis mengenai anda, sebenarnya, tetapi lebih penting daripada bait kata di sini adalah pensil yang saya gunakan. 
Saya harap kamu akan menjadi seperti pensil ini apabila kamu membesar kelak.

Terpana, budak itu melihat pada pensil. Ianya tidak kelihatan seperti sangat istimewa.'Tetapi ia hanya seperti pensil biasa yang pernah saya lihat!'

'Itu bergantung kepada bagaimana anda melihat sesuatu perkara. Ia mempunyai 5 kualiti, jika anda berjaya berpaut dengannya, akan membuat anda seorang yang sentiasa aman dengan dunia. '

'Kualiti Pertama: anda mampu perkara yang besar - besar, tetapi anda tidak pernah lupa bahawa terdapat tangan yang membimbing langkah-langkah anda. 
Tuhan, dan Dia sentiasa memberi petunjuk kita mengikut kehendak-Nya. 

'Kualiti Kedua: sekarang dan kemudian, saya perlu berhenti menulis dan menggunakan pengasah pensil 1. Yang menjadikan pensil itu menderita sedikit, tetapi selepas itu, beliau lebih tajam. Jadi, anda juga mesti belajar untuk menanggung kesakitan dan kesedihan yang tertentu, kerana ia akan membuat anda seorang yang lebih baik.

'Kualiti Ketiga: pensil sentiasa membenarkan kita untuk menggunakan pemadam, menggosok sebarang kesilapan. Ini bermakna bahawa membetulkan sesuatu yang kita lakukan tidak semestinya sesuatu yang buruk, ia membantu agar sentiasa berada di landasan keadilan '.

Kualiti Keempat: Perkara yang sebenarnya bukanlah luaran kayu itu, tetapi bahagian dalaman iaitu grafit(arang). Jadi sentiasalah memberi perhatian kepada apa yang berlaku di dalam diri anda. 

''Akhirnya, kualiti pensel kelima: ia sentiasa meninggalkan tanda/kesan. Hanya dalam cara yang sama, anda perlu tahu bahawa semua yang anda lakukan dalam hidup akan meninggalkan kesan, jadi cubalah untuk menjadi lebih peka terhadap setiap perlakuan anda.

Terjemahan pemahaman sendiri oleh kaset79

No comments: