Saturday, February 25, 2006

1)

Husam, Anwar Ibrahim atau M Nasir. Aura siapa paling kuat?

(smalam jumpa Husam kat Demo... teringat pada suatu ketika dahulu... selepas balik dari jaulah Thailand bersama TERAS MELAYU, ana ke kelantan, saja nak ziarah sahabat.Saya juga membuat lawatan unofficial ke atas Husam Musa.Husam sebok hingga ke malam hari.Masih juga menerima lawatan saya walaupun tight ngan prgm.

Ingin hensom n segar macam Husam? Amalkan makanan homopati.
Husam juga memiliki perpustakaan peribadi yg diusahakan bersama2 keluarganya yg lain.
Perpustakaan ini dibuka kepada umum.

Jelas ketara di sini, ilmu diberi perhatian istimewa oleh saudara Husam.

*Teringat kuliah zohor kat Masjid
Ilmu ALLAH = menghasilkan maklumat,
Ilmu manusia = berdasarkan maklumat

ilmu = menanggapi memahami sesuatu perkara pada realiti sebenar.

ALLAHHUARKBAR!

Aku personally kagum dengan Husam yg acapkali dapat membongkar rahsia ketidakamanahan ahli politik UMNO yg jarang-jarang atau amat sukar diketahui oleh para politikus yg lain.

Seorang pengintip yg hebat! kalah kimore hehehe



2)

Teori Musik Dhuat 2(sambungan...)

Sepertimana yg saya sedia maklum, kebanyakkan artis yg berjaya adalah artis yg mempunyai falsafah atau ideology (apa yg diperjuangkan)Contoh Bob Marley, John Lennon, Cat Steven, Iwan Fals, Dewa dan seterusnya....

Musik adalah bahasa universal yg diekpressikan perasaan atau pemikiran terhadap sesesuatu perkara.

Lirik adalah elemement yg paling penting,liriklah tulang kepada sesuatu musik.
Melodi merupakan pekerja kepada lirik.Tapi sekarang ini, banyak lirik menjadi hamba kepada musik,Kenapa begitu?Apa ya akau maksudkan hamba kepada musik.

Aku jelaskan..

Saya bernasyid bukannya nak sampaikan melodi tetapi ideologi perjuangan.
Tetapi sekiranya aku mendapat ilham untuk membikin melodi yg hebat. makanya aku secara tak jujurnya merombak apa jua lirik untuk DISESUAIKAN dengan melodi indah yg telahpun terhasil.Makanya susunan ayat mungkin cacat semata2 untuk fit in the melody.
Aku tak nafikan, aku sering juga melakukan begitu, tetapi setelah mendapat lirik daripada cpol, aku berusaha merombak lirik untuk dimasukkan ke dalam melodi tanpa melarikan maksud lirik tersebut.Ini dinamakan kerjasama antara musik dan lirik tetapi lirik seharusnya mendominasikan keseluruhan lagu dan bukannya musika.

Instrumental different story...

ideology/falsafah

Apa yg ingin kita suarakan?

(bersambung...)

No comments: